EYEBLOQ CAR: JAGUAR XK8

EYEBLOQ CAR: JAGUAR XK8

De afbeelding is in het kristallen blok aangebracht door middel van 3D lasertechniek. Deze laser decoratie bevindt zich niet op, maar in het kristal. De beeltenis krijgt door deze decoratiemethode een bijzondere uitstraling. Door toepassing van een zwarte basis is de afbeelding bij iedere lichtinval goed te zien. Soms kunnen er, vooral bij de kleinere varianten, in het gebruik kleine krasjes op de bodem ontstaan. Door toepassing van de zwarte sokkel zijn deze krasjes niet zichtbaar.

De geweldige Jaguar XK8, gevangen in massief kristal. prachtig om te hebben. Geweldig om te krijgen!

Verkrijgbaar in afmetingen van:

200x100x100 mm, helder kristal

135x75x75 mm, helder kristal met zwart kristallen basis.

90x50x50mm, helder kristal met zwart kristallen basis.

DESIGN: Ronald van de Grift

OPDRACHTGEVER: EYEBLOQ

De eerste generatie van de auto werd op 5 maart 1996 op het Autosalon van Genève onthuld. De auto was verkrijgbaar als coupé en cabriolet met ofwel een supercharger of een natuurlijk aangedreven motor. De variant met supercharger staat bekend als de Jaguar XKR.

De wagen deelde het platform met de Aston Martin DB7 omdat deze beide afstammelingen zijn van de Jaguar XJS. Zowel de XK8 als de XKR is elektronisch gelimiteerd op 249 km/u. Zijn voorganger bleef daarmee 5 km/u sneller.

De Jaguar XK8 (projectcode X 100) is een Gran Turismo-auto, die werd gelanceerd door Jaguar Cars in 1996, en was de eerste generatie van een nieuwe XK-serie. In 1998 werd de XKR geïntroduceerd met een supercharged versie van de motor. In 2003 werden de motoren  vervangen door de 4.2-liter AJ34 motoren in zowel de normale- als de supercharged versies. De eerste generatie XK-serie deelt haar platform met de Aston Martin DB7. Hoewel het platform uitgebreid is veranderd, zijn beide auto’s afstammelingen van de Jaguar XJS. Een van de veranderingen is het gebruik van de tweede generatie van Jaguar’s onafhankelijke achterverings unit, ontleend aan de XJ40. De eerste schetsen werden in 1991 gemaakt. In oktober 1992 is een van de ontwerpen gekozen en voorbereidingen gedaan om in 1993 de productie van prototypes op te kunnen starten. Deze werden gebouwd vanaf december 1993. De verdergaande ontwerp-aanpassingen en ontwikkeling werden in 1996 afgerond. De eerste modellen kwamen eind 1996 op de markt.

Het vermogen en de snelheid van zowel de XK8 en XKR zijn elektronisch beperkt tot een maximum van 155.4 mph (250.1 km/h). De XK8 kwam standaard met 17-inch lichtmetalen velgen, Ook 18-inch (standaard op de XKR), 19-inch en 20-inch velgen beschikbaar kwamen. Jaguar’s Adaptive Cruise Control is een optionele functie, beschikbaar op beide modellen. Zowel de XK8 als de XKR werden geleverd met volledig lederen interieur,  walnoot trim, en zijdelingse airbags. Jeremy Clarkson, heeft tijdens een Top Gear proefrit, het interieur van de oorspronkelijke XK8 vergeleken met de vergaderzaal van het Blenheim Palace. In 2004, werd het ontwerp van de grill van de XKR vernieuwd.